- - https://andisheh-nou.org -

واکنش شدید نماینده پارلمان عراق به سخنان مداخله گرایانه علی اکبر ولایتی

سخنان مداخله گرایانه علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه دولت های دو دهه اول پس از انقلاب بهمن و مشاور عالی علی خامنه ای، در رابطه با ضرورت جلوگیری از آزادی عمل و تحرک کمونیست ها و نیروهای ملی و لیبرال در عراق به شدت خشم صاحب نظرلان سیاسی کشور همسایه را بر انگیخت. برخی حتی علناٌ خواستار اخراج ولایتی از عراق شدند.

به گزارش رسانه های عربی در خاورمیانه علی اکبر ولایتی که از سران جناح تمامیت خواه و محافظه کار حکومت اسلامی شمارده می شود، در یک کنفرانس خبری در عراق، از اینکه ائتلافی بین حزب کونیست عراق، نیروهای طرفدار روحانی شیعه مقتدا صدر و نیز نیروهای سیاسی ملی و لیبرال عراق برای شرکت در انتخابات پارلمانی مهم در پیش روی در این کشور شرکت شده است، انتقاد کرده و خواستار مثام های رسمی عراق بر علیه آن شده است.  ولایتی در اظهارات خود به اینکه چگونه نیروهای اسلامگرای حاکم در جمهوری اسلامی ایران حزب توده ایران و لیبرال های نهضت آزادی را از صحنه سیاسی به بیرون رانده اند، اشاره کرده است.

دیدار نوری المالکی معاون اول رئیس جمهور عراق با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

دیدار ولایتی با وزیر خارجه عراق/ نوری الملکی

ولایتی که به نظر می رسد که هنوز به تغییر جو در کشورهای عربی نسبت به سیاست های حکومت اسلامی در ایران پی نبرده است در کنفرانس خبری در عراق گفته بود که بیداری اسلامی به رهبری ایران به لیبرال‌ها، کمونیست‌ها و هرکس که با معیارهای ایران متفاوت باشد اجازه نخواهد داد تا در عراق به قدرت برسد.

عبدالکریم عبطان یکشنبه 18 فوریه اما در یک گفتگوی تلویزیونی با کانال خبری « الحدث» گفت:« ما نزد ولایتی و غیر ولایتی کار نمی کنیم.. ما عراقی هستیم. طرح ما یک طرح ملی عراقی است. و اگر ولایتی نفوذی بر یکی دو تا از عراقی ها دارد این تا آخر ادامه نخواهد یافت. اما اینکه ایران به ضرر عراقی ها نفوذی داشته باشد، ما به ولایتی و غیر ولایتی اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی عراق دخالت کنند».

عبدالکریم عبطان، حقوق دان و از اعضای ائتلاف ملی در پارلمان عراق

به گزارش سایت «شبکه جهانی کلمه» آقای عبدالکریم عبطان یکی از اعضای ائتلاف ملی در پارلمان عراق، در یک حمله شدید اللحن به علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر ایران در امور بین الملل گفت: ما قیم نمی خواهیم و عراق تابع ایران نیست.
این در حالیست که علی اکبر ولایتی در یک کنفرانس خبری در عراق گفته بود که ایران به هرکس که با معیارهای ایران متفاوت باشد اجازه نخواهد داد تا در عراق به قدرت برسند.
عضو مجلس نُوّاب عراق یکشنبه ۱۸ فوریه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: « ما برای ولایتی و امثال وی کار نمی کنیم.. ما عراقی هستیم. طرح ما یک طرح ملی عراقی است. و اگر آقای ولایتی نفوذی بر یکی دو تا از عراقی‌ها دارد این تا ابد ادامه نخواهد یافت.
وی در ادامه افزود به ولایتی و امثال وی اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی عراق دخالت کنند».
عبدالکریم عبطان در ادامه واکنش هایش به سخنان علی اکبر ولایتی گفت: « آقای ولایتی برود قیّم دیگران شود و به اسم آنها حرف بزند زیرا نه شیعیان ملی گرای عراق و نه همه شیعیان قبول نمی کنند که وابسته به ایران و یا غیر ایران باشند».
این عضو پارلمان عراق گفت: « ما دیگر اجازه نخواهیم داد که آنها یعنی (مقام های ایران) عکس‌های خودشان را بر دیوارهای عراق آویزان کنند و اجازه نخواهیم داد که به عراق به عنوان یک روستای تابع ایران یا غیر ایران نگاه کنند. ما پیشتر بهای عدم قبول قیمومیت از سوی دیگران را پرداخت کرده ایم».

 

*** باز انتشار مقالات «اندیشه نو» در سایت های دیگر فقط به شرط اعلام منبع بلا مانع می باشد.