- - https://andisheh-nou.org -

نتانیاهو: به ایران اجازه نمی‌دهیم حضور نظامی خود در سوریه را تحکیم کند

در پی نفوذ یک “پهپاد ایرانی” به حریم هوایی اسرائیل و بمباران اهدافی در سوریه توسط این کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به تشدید وخامت اوضاع در منطقه هشدار داد.

به گزارش دویچه وله، بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه (۱۰ فوریه) پس از رایزنی با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع و گادی ایزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل در پی صلح است، اما در برابر هر حمله و هر تلاشی که متوجه نقض حاکمیت این کشور باشد از خود دفاع خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد که به ایران اجازه نمی‌دهد حضور نظامی خود در سوریه را تحکیم کند. او ایران و سوریه را مسئول “اقدام تجاوزکارانه‌ی امروز” معرفی کرد.

نتانیاهو همچنین گفت که با توجه به تشدید وخامت اوضاع در منطقه، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است. به گفته‌ی نخست وزیر اسرائیل او با پوتین توافق کرده که روسیه و اسرائیل همچنان اقدامات نظامی خود در منطقه را هماهنگ کنند.

انهدام پهپاد ایرانی و جت اسرائیلی
این سخنان در حالی بیان شد که حوادث بامداد شنبه در مناطق مرزی اسرائیل و سوریه، به تنش‌ها میان اسرائیل و ایران دامن زد. اسرائیل حملات هوایی گسترده‌ای به مواضعی در سوریه انجام داد. به گفته‌ی مقامات این کشور این حملات پس از آن صورت گرفت که یک “پهپاد ایرانی” از خاک سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود.

در جریان حملات هوایی اسرائیل، ارتش سوریه توانست در مرز مشترک با اسرائیل یک جنگنده‌ی “اف ۱۶” این کشور را با موشک سرنگون کند. اعلام شده که خلبانان جنگنده‌ی اسرائیلی توانسته‌اند با صندلی پرتاب خود را نجات دهند اما یکی از آنان به شدت مجروح شده است.

ارتش اسرائیل در این میان ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد پهپادی یک و نیم دقیقه پس از ورود به حریم هوایی اسرائیل هدف قرار می‌گیرد و منهدم می‌شود.

ایران استفاده از چنین پهپادی را تکذیب کرده است.