- - https://andisheh-nou.org -

پرده‌برداری بابک زنجانی از سرنوشت بخشی از پول‌های گمشده: دست قرارگاه خاتم سپاه است!

به گزارش کلمه، در نامه بابک زنجانی که تابستان فرستاده شد و هیچ گاه به مقصد نرسید به صراحت نام سپاه به عنوان یکی از گیرندگان بخشی از پول‌های بابک زنجانی برده شده است. گیرنده ای که چندان ناشناس نبود. هرچند بابک زنجانی در نامه مذکور نوشته است که به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران «بیش از ۲۰۰ میلیون یورو قرض» داده و هنوز «۳۰ میلیون یورو» از این قرارگاه «طلبکار» است. اما این طلبکاری به نظر می‌رسد بیشتر ویترینی باشد برای، از این جیب به آن جیب کردن.

این نامه تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴ را بر خود دارد. تاریخی که ماهها از دستگیری بابک زنجانی متهم بزرگترین فساد مالی در تاریخ ایران می گذرد. نامه خطاب به نمایندگان مجلس نوشته شده و رونوشت آن برای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران فرستاده شده است. نامه هیچ گاه به مقصد نرسیده است ولی جالب آنکه رونوشت را دادستان تهران دریافت کرده و برخی نمایندگان هم از طرق دیگر به مفاد نامه دست پیدا کرده اند. پنج صفحه از این نامه محرمانه را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده است. خبرگزاریی که همفکر و هم خط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران است: یک خبرگزاری اختصاصی برای انتشار نامه‌های محرمانه بابک زنجانی و یا اخبار ویژه این متهم فساد مالی.

اوایل مهرماه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه در فاصله پنج روز مانده به برگزاری دادگاه، نامه بابک زنجانی خطاب به رییس جمهور را منتشر کرد. نامه ای که مرداد ماه گذشته نوشته شده بود. دفعه قبل رسانه سپاه نامه دو ماه پیش متهم فساد بزرگ اقتصادی را طعمه قرار داده بود برای به چالش کشاندن کسانی که افشاکننده فسادهای میلیارد دلاری هستند. اما انتشار این نامه در حالی که دو سه جلسه از دادگاه بابک زنجانی برگزار شده است نشان از دارد که آخرین تیر ترکش را رها کرده‌ و می‌خواهند شاید با دادن اندکی از اطلاعات بار روانی بر پرونده و متهم را کم کنند. چراکه هر چه تعداد صفحات بیشتری از کیفرخواست خوانده می‌شود ارقام و ابعاد کش می‌آیند و بزرگ‌تر می شوند. حالا زنجانی در این نامه مدعی شده که از سال ۸۸ تا ۹۰ با نصب «سیستمی» در چند بانک ایران، دو و نیم میلیارد یورو را به خارج از کشور منتقل و به ازای هر یورو ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده، اما درنهایت همه این مبلغ را در داخل کشور «سرمایه‌گذاری» کرده است. بابک زنجانی مدعی شده که با این «سیستم» روزانه ۳۰۰ حواله و جمعاً ۳۶ هزار حواله ارزی ارسال کرده است.

وی همچنین اعلام کرده که با این سیستم «دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو» را منتقل و به ازای هر یورو ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده که همه این مبلغ را در کشور «سرمایه‌گذاری» کرده است. وی در نامه خود که نثری ازهم‌گسیخته و مبهم دارد اشاره‌ای به جزئیات و نحوه کار این سیستم «بانکی» نکرده است. بر اساس گزارش‌ها، بابک زنجانی فعالیت های خود ر به بهانه دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران و انتقال پول از ایران به خارج از کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد سامان می داده است.

زنجانی در نامه خود نوشته که «۵ میلیارد یورو» به بانک مسکن داده تا «۴ میلیارد یورو» از آن را در ازای خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی به این سازمان بدهد. وی در این نامه همچنین مدعی شد که سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو نیز به «مؤسسه مالی توسعه» داده‌ و در ازای آن هشت هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه گرفته و به «شهرداری» داده تا زیرمجموعه‌های آن را خریداری کند. بابک زنجانی در نامه خود همچنین ادعا می‌کند که یک دکل حفاری دریایی خریداری کرده و همچنین به «قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه قرب نوح» بیش از ۲۰۰ میلیون یورو پول «قرض» داده و همچنان ۳۰ میلیون یورو «طلبکار» است. بابک زنجانی در ادامه نامه خود نوشته است: «من با این سیستم، پل صدر را سرمایه‌گذاری کردم و واردات قطعات آن را انجام دادم و بعد از دو سال به جای پولم، تراکم به من دادند و مجبور به ساخت پروژه ایران‌زمین شدم.» بابک زنجانی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: «وزیر محترم آقای زنگنه… می‌توانست یک بار مرا ملاقات کند و… همین کاری را که من در بازداشت انجام می‌دهم، در آزادی و بدون سروصدا هم می‌شد توافق کرد، ولی به نظر من، یک وزیر باتجربه که دنبال حاشیه می‌رود، دنبال حل مسئله نبوده.»