- - https://andisheh-nou.org -

بازداشت دانشجویان ادامه دارد

در پی اعتراضات هفته اخیر، تعداد زیادی از دانشجویان مرتبط با فعالیت‌های صنفی بازداشت شده‌اند و این روند امروز نیز ادامه داشته است. در این دستگیری‌ها که از آغاز هفته کلید خورده است، تاکنون بیش از ۳۰ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف کشور بازداشت شده‌اند و از وضعیت برخی از آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.
روز گذشته شوراهای صنفی ۳۳ دانشگاه سراسر کشور نامه‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، نوشتند و ضمن تاکید بر ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی مبنی بر آزادی اجتماعات و اعتراضات مسالمت آمیز در دانشگاهها، برخی از این دستگیری‌ها را بی‌ارتباط با اعتراضات اخیر دانسته و آن‌را «باعث تشویش اذهان دانشجویان در سراسر کشور» توصیف کردند. شوراهای صنفی امضا کننده این نامه خواستار آزادی بی قید و شرط دانشجویان در بند شده‌اند.
اما اخبار حکایت از آن دارد که دستگیری دانشجویان امروز نیز ادامه پیدا کرده و از جمله سها مرتضایی، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، و دستکم شش دانشجوی دیگر از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و امیرکبیر نیز به جمع بازداشت‌شدگان روزهای اخیر اضافه شده‌اند.
منصور غلامی و نهادهای امنیتی تاکنون توضیحی درباره دلایل این بازداشت‌ها و وضعیت بازداشت‌شدگان نداده‌اند. وزیر علوم آخرین وزیری بود که توسط حسن روحانی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد؛ انتخاب غلامی به‌عنوان وزیر علوم در همان زمان با واکنش‌های منفی دانشجویانی روبرو شد که بر سوابق مدیریتی او و برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان دست می‌گذاشتند. غلامی چندی پیش نیز در اظهارنظری جنجالی اعلام کرده بود «دانشجوی ستاره دار» وجود ندارد و مشکل اکثر این دانشجویان «نقص پرونده» است.
حسن روحانی ۷ آبان در مجلس و جلسه رای اعتماد وزیر علوم گفته بود [1] «برای امنیت دانشجویان و فضای دانشگاه معامله نخواهم کرد. هیچ‌کس، هیچ انجمنی، هیچ جمعی و هیچ جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی‌پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست. هیچ جمعی نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌ها متفاوت است؛ مبنای ما از اول، مبنای اعتدال بوده است». روحانی در مراسم روز دانشجو نیز گفته بود [2]«دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید».