- - https://andisheh-nou.org -

بازداشت‌های گسترده شاهزاده‌های سعودی به اتهام «فساد»

پادشاه عربستان سعودی دو تن از مقام‌های کلیدی در سازوکار سیاست‌گذاری و رهبری این کشور را تغییر داده و دستور بازداشت شماری از شاهزادگان، وزیران فعلی و پیشین آن کشور را صادر کرده‌ است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی دستور تغییر دو تن از چهره‌های کلیدی دستگاه رهبری این کشور را صادر کرده‌ است. گفته می‌شود این تغییرات در راستای تحکیم پایه‌های قدرت «محمد بن‌سلمان» ولیعهد جوان این کشور انجام شده‌ است.

در صبح امروز- یک‌شنبه- دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده، چهار وزیر فعلی و ده‌ها وزیر و مقام پیشین آن کشور نیز صادر شده‌ است. این بازداشت‌ها زیر نظر کمیته مقابله با فساد که محمد بن‌سلمان ریاست آن را برعهده دارد، انجام شده‌ است.

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی( واس)، این کمیته قدرت صدور قرار بازداشت و ممنوع‌الخروج کردن متهمان را دارد.

دو وزیر تازه نیز از طرف پادشاه عربستان برای وزارت‌خانه‌های کلیدی در امور امنیت داخلی و اقتصادی آن کشور تعیین شده‌اند.

بنا بر اعلامیه رسمی از سوی پادشاهی عربستان که در تلویزیون دولتی «العربیه» منتشر شده، «خالد بن‌عیاف» به جای شاهزاده «متعب بن‌عبدالله» فرماندهی گارد ملی (الحرس الوطنی) را به‌عهده گرفته‌است. گارد ملی عربستان یکی از سه شاخه اصلی نیروهای مسلح آن کشور است و تحت نظارت وزارت‌خانه‌ای به‌همین نام اداره می‌شود.

پیش از اوج‌گیری قدرت محمد بن‌سلمان، ولیعد فعلی، از متعب بن‌عبدالله به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی رهبری احتمالی عربستان، نام برده می‌شد.

متعب بن‌عبدالله، واپسین عضو مستقیم خانواده ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، بود که کنترل یک بخش مهم از دستگاه رهبری عربستان را برعهده داشت.