- - https://andisheh-nou.org -

حسین کروبی در واکنش به اظهارات شمخانی در خصوص حصر: صورت مساله را پاک نکنید

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در نمایشگاه مطبوعات مدعی شد “موسوی و کروبی هر کسی را که اراده کنند می توانند ببینند. واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند.”

مشخص نیست منظور شمخانی از اینکه واژه حصر درست نیست دقیقا چه می‌تواند باشد. آیا غیر از این است که از سال ۸۹ تاکنون میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در خانه‌ای زندگی کرده‌اند که دور تا دور آن با میله‌‎های آهنین محصور شده است و اجازه خروج از خانه را ندارند؟ آیا غیر از این است که مهدی کروبی چند سال در خانه‌ای کوچک و در اتاقی دربسته زندگی می‌کرد؟ آیا حصر غیر از این است که این سه نفر هفت سال اجازه تماس با بستگان و دوستان خود را نداشته و فرزندانشان نیز با اجازه ماموران امنیتی امکان ملاقات با والدین خود را داشته و در این ملاقات‌ها نیز ماموران امنیتی حضور داشته‌اند؟ از سوی دیگر مگر نه آنکه مسوولان قوه قضاییه و مسوولان رده بالای امنیتی بارها از واژه حصر استفاده کرده و آن را مصوبه‌ی شورای امنیت خوانده‌اند؟ محسنی اژه‌ای در بیشتر مصاحبه‌های مطبوعاتی خود بر حصر تاکید کرده و آن را لازم الاجرا و مصوب شورای امنیت خوانده است و همچنین سردار نجات که دلایل حصر را نیز توضیح داده است.

حال چه شده که گفته می‌شود این آقایان در حصر نیستند و چه تغییری در این باره رخ داده است؟ به گفته دبیر شورای امنیت حتی اگر مهدی کروبی شیخ محصور با اعمال سلیقه‌ی نیروهای امنیتی می‌تواند افرادی را به غیر از خانواده ببند چنین امکانی هنوز برای میرحسین موسوى و زهرا رهنورد به‌وجود نیامده است و فرزندان این دو محصور شکایت نزد مراجع بردند.

درباره اظهارات امروز شمخانی دبیر شورای امنیت حسین کروبی پسر مهدی کروبی رییس مجلس سوم و ششم شورای اسلامی به امتداد گفت: نخست برای آقای روحانی متاسف هستم که دبیر شورای امنیت ایشان این چنین در مورد حصر توضیح می‌دهد. آقای شمخانی در این اظهارات منکر حصر شده است. این سخن ایشان هم به استناد ملاقات یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با آقای کروبی است.

وی افزود: برای آقای شمخانی نیز متاسف هستم که به جای آنکه بگوید در این ۵ سال برای رفع حصر چه کاری کرده صورت مساله را پاک می کند. بهتر است ایشان توضیح دهد که در این ۵ سال شورای امنیت چه اقدام مثبتی برای رفع حصر انجام داده است.

حسین کروبی خاطر نشان کرد: در ارتباط با ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی نیز، نیروهای امنیتی فرد ملاقات‌کننده را انتخاب کردند که پیش حاج آقا برود و همچنین در مورد اشخاص دیگر نیز به همین ترتیب است و خود آقای کروبی نگفته‌اند چه کسی به ملاقاتشان برود. این که پس از هفت سال گفته شود حصری وجود ندارد کار مناسب، اخلاقی و خوبی نیست خصوصا آنکه سخنگوی قوه قضاییه نیز بارها در مورد حصر صحبت کرده است.

به گزارش کلمه علی شمخانی پیش از این نیز در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تصمیم گیری درباره حصر در شورای امنیت ملی گفته بود: با توجه به شرایط سنی‌ام و خستگی از صبح تاکنون ایجاب می‌کند که به این سوال پاسخ ندهم چون قاطی خواهم کرد!

او همچنین در دی ماه ۹۲، در واکنش به سوالات متعدد خبرنگاران در ارتباط با پرونده موسوی و کروبی و اقدامات برای رفع حصر آن‌ها، با بیان این‌که «چیزی نمی‌گویم» تاکید کرده بود: من آدم اقدام هستم و آدم حرف نیستم.

شمخانی در گفت و گو های قبلی خود یا سکوت کرده بود و یا از دادن پاسخ مستقیم طفره رفته و نهایتا گفته بود عمل خواهد کرد اما او این بار اصل ماجرا را انکار کرده و پاسخی متفاوت داده است. همان طور که حسین کروبی نیز گفته کروبی درخواست ملاقات با دوستی را نداده بوده و طبق انتخاب نیروهای امنیتی دوستی به ملاقات با کروبی رفته است و این اظهار نظر دبیر شورای امنیت ملی خلاف واقع است.

با کارهای صورت گرفته در شورای امنیت ملی و تاکید رییس جمهور بر اقدام شورا در خصوص حصر بهتر است که دبیر این شورا مطلب خلاف واقع نگوید و حداقل چون گذشته پاسخ دهد.