- - https://andisheh-nou.org -

نشست راهبردی ایران، روسیه و آذربایجان/ دهمین دیدار پوتین و روحانی

روز چهارشنبه اجلاس سه ‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان با حضور روسای جمهور سه کشور در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش مهر، روز چهارشنبه اجلاس سه ‌جانبه ایران،  روسیه و آذربایجان در تهران برگزار می‌شود. این نشست در سطح رؤسای جمهور بوده و برهمین اساس فردا ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران سفر می‌کنند و مهمان حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

سابقه این نشست به مردادماه سال گذشته در باکو، پایتخت آذربایجان باز می گردد که در آن، همکاری‌های ترانزیتی میان سه کشور یا همان رایزنی‌های کریدور شمال – جنوب به عنوان محور رایزنی ها مطرح بود.

حسن روحانی و ولادیمیر پوتین تاکنون ۹ مرتبه با یکدیگر دیدار کرده‌اند و دیدار فردا، دهمین دیدار دو رییس‌جمهور خواهد بود. آخرین دیدار این دو در کاخ کرملین و به دعوت ولادیمیر پوتین صورت گرفت و آخرین حضور پوتین در تهران نیز به دو سال پیش به منظور شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بازمی گردد. حضور قبلی پوتین در تهران، به واسطه دیدارش با رهبر انقلاب بسیار خبرساز شد.

تکمیل «هاب ترانزیتی ایران» و تبدیل کشورمان به مرکز گذر کریدورهای حمل ‌و نقل منطقه ‌ای و به تبع آن، کانون تحولات اقتصادی منطقه، از موضوعاتی است که در دستور کار این نشست سه جانبه قرار خواهد گرفت.

همچنین حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۵ قدرت جهانی، گسترش همکاری‌های سه کشور در عرصه‌های بانکی، انتقال فناوری و اتصال خطوط حمل‌ونقل و ارتباطی، تداوم رایزنی‌ها بین سه کشور برای مقابله مؤثر با تروریسم، مواردی هستند که در بیانیه پایانی نخستین نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو مورد تاکید طرفین قرار گرفت.