- - https://andisheh-nou.org -

تجمع هزار دانشجو در کوی دانشگاه؛ اعتراض به فضای امنیتی، برخوردهای حراست و مشکلات صنفی

حدود هزار دانشجو در این تجمع اعتراضی در میدان اصلی کوی دانشگاه حضور داشتند. مشکلات اینترنت و مسائل بهداشتی کوی، برخوردهای نامناسب حراست کوی دانشگاه و فضای امنیتی کوی، فقر حرکتی و نبود وسایل و امکانات ورزشی از جمله مطالبات دانشجویان کوی دانشگاه تهران در این تجمع بود

شب گذشته تجمعی از سوی دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران برای رسیدگی مسئولان به مشکلات صنفی و امنیتی برگزار شد. برای بررسی علل این تجمع و نحوه پایان یافتن آن با یکی از دانشجویان کوی مصاحبه کردیم؛ مصاحبه‌ای که به بهانه تجمع دیشب آغاز شد اما تمام اعتراضات دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه تهران را در برگرفت.

ماجرای ایجاد این تجمع دانشجویی در کوی دانشگاه را از زبان یکی از دانشجویان ساکن کوی می شنویم؛ تجمعی که در راستای رسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویان در محوطه کوی دانشگاه تهران با حضور قریب به ۵۰۰ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد و در انتها با حضور دکتر خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران به نمایندگی از دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران خاتمه یافت.

به گزارش ایسکانیوز، این شاهد عینی در رابطه با اتفاقات و تجمعات دیروز در کوی دانشگاه گفت: قوانین و ضوابط جدید در طول ترم اخیر تعریف شده است که دانشجویان چندین بار طی تجمعات ۵۰ الی ۶۰ نفری به این قوانین جدید اعتراض خود را نشان دادند اما کسی به این تجمعات و اعتراض ها رسیدگی نکرد. دیشب نیز ابتدا این تجمع با حضور حدود ۵۰ نفر در کوی دانشگاه تشکیل شد اما برای این که نتیجه بخش باشد دانشجویان تصمیم می گیرند که در کوی دانشگاه راهپیمایی کند و همین راهپیمایی باعث افزایش تعداد تجمع کنندگان می‌شود.

وی تعداد دانشجویان معترض در کوی دانشگاه را هزار نفر عنوان کرد و افزود: در کوی دانشگاه قریب به ۳ هزار دانشجو ساکن هستند که از این تعداد حدود هزار نفر در این تجمع حضور یافتند و این تجمع حدود یک ساعت هم به طول انجامید.

این شاهد عینی افزود: دانشجویان حتی به در هم نزدیک نشدند و دور میدان کوی دانشگاه تجمع کردند. حراست کوی دانشگاه نیز در این تجمع دخالتی نکرد.

او گفت: دانشجویان در این تجمع خواستار رسیدگی به مطالبات خود از طریق حضور دکتر نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران در کوی شدند و این تجمع در راستای رسیدگی به مدیریت ضعیف معاونت امور دانشجویی خوابگاه دانشگاه تهران برگزار شد.

این دانشجو اظهار داشت: این تجمع از ساعت ۸ تا ۱۱ و نیم در کوی دانشگاه برقرار بود که با حضور دکتر خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران به نمایندگی از دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران در کوی خاتمه یافت. با حضور دکتر خضری تریبون بازی به صورت خودجوش به وسیله دانشجویان برگزار شد و بخشی از مطالبات بیان شد و بخشی از مطالبات در بیانیه‌ی ۱۲ بندی نوشته شد.

وی درخصوص نتیجه این تجمع گفت: به دنبال اعتراض دانشجویان، مقرر شد به تمام این مشکلات رسیدگی شود و در صورتی که به بندهایی از مطالبات دانشجویان تجمع کننده پاسخ داده نشود در ادامه مطالبات سرپرست دانشگاه تهران و یک نماینده از وزارت علوم شنبه هفته آینده ساعت ۸ شب در کوی حاضر شده و به در خواست های دانشجویان رسیدگی کنند.

این دانشجو هزینه اجاره بهای خوبگاه را یکی از دلایل اصلی تجمع عنوان کرد و افرود: یک دانشجوی صنواتی با توجه به تعداد نفرات در هر اتاق حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بابت اجاره بهای اتاق پرداخت می کند. چنین هزینه ای برای دانشجویی که شغل ثابتی ندارد هزینه ای سنگین است.

وی می افزاید: مشکلات کوی آنقدر زیاد است که اگر این حرکت و تجمع دانشجویی کمی سازمان دهی تر بود بیشتر از هزار نفر در آن شرکت می کرد.

او با تأکید بر اهمیت این تجمع و لزوم رسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویان بیان کرد: با توجه به این که دانشجویان ساکن در کوی عموما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، دانشجویانی که در قیاس با دانشجویان کارشناسی محافظه کارتر هستند. لذا دانشجوی دکتری زمانی در یک تجمع حضور پیدا می کند که وضع به مراتب خیلی وخیم باشد.

وی محدودیت حضور مهمان و هزینه برای سکونت مهمان در یک شب در کوی، محدودیت تردد از ساعت ۲۳ در کوی، افزایش ظرفیت اتاق ها، مابه تفاوت مبلغی که برای سکونت در یک اتاق چهار نفر اما با حضور ۵ نفر در آن از دانشجویان دریافت می شود، مشکلات اینترنت و مسائل بهداشتی کوی، برخوردهای نامناسب حراست کوی دانشگاه و فضای امنیتی کوی، فقر حرکتی و نبود وسایل و امکانات ورزشی را بخشی از ۱۲ بند از مطالبات دانشجویان کوی دانشگاه تهران عنوان کرد.

این ساکن کوی دانشگاه تهران در تشریح اعتراض دانشجویان به نرخ اجاره بهای خوابگاه اظهار کرد: وزارت علوم نرخی را برای اجاره اتاق در کوی مقرر کرده است و دانشجو موظف است بر طبق این مصوبه وزارت علوم برای اجاره اتاق با هر تعداد هم‌اتاقی مبلغ مشخصی را پرداخت کند که اتاق هایی که تعداد کمتری از دانشجویان را در خود جای می دهند مبلغ برای اجاره آن بیشتر از اجاره اتاق ۵ نفر است. اما شرایط کنونی به نحوی است که اتاقی که برای حضور ۴ نفر در نظر گرفته شده است و دانشجو هزینه حضور در یک اتاق ۴ نفر را پرداخت می کند حالا ۵ نفری شده اما دانشجویان همچنان باید هزینه همان اتاق ۴ نفره را پرداخت کنند که ما به تفاوت آن نزدیک به ۵۰ هزار تومان است و این پول دانشجویان در دست صندوق رفاه دانشجویان است.

وی شعار اصلی در تجمع دانشجویان کوی دانشگاه تهران را «آموزش رایگان، حق مسلم ماست» دانست و افزود: مطالبه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران رایگان شدن کلیه هزینه های آموزش به عنوان نخبگان کشور بوده است.

وی در خصوص قانون منع تردد در ساعت ۱۱ شب در کوی دانشگاه بیان کرد: قانون منع تردد در ساعت ۲۳ زمانی برای دانشجویان دختر در کوی دانشگاه تهران وضع شد و سال ۹۰ نیز تجمعی مشابهی در جهت اعتراض به این قانون در خوابگاه دختران نیز برگزار شد. اما در آن زمان به نوعی موضوع رفع و رجوع شد و پذیرفته شد که با نیم ساعت تأخیر موافقت کنند اما امسال زمان ثبت نام در خوابگاه شرایطی را برای دانشجویان گذاشتند که هر کسی این شرایط را نپذیرد نمی تواند از خوابگاه استفاده کند که یکی از این شرایط منع تردد از ساعت ۲۳ در کوی دانشگاه بود.

این دانشجوی دانشگاه تهران افزود: شرط دیگری که دانشجویان به آن اعتراض دارند اجازه ورود حراست به کلیه اتاق های دانشجویی در کوی دانشگاه است که طبق این شرط حراست کوی می تواند در مواقع اضطراری وارد هر اتاقی شود و کلید تمامی اتاق های کوی دانشگاه را در اختیار داشته باشد.

وی با انتقاد از این قانون و شروط آن تأکید کرد: دانشگاه به نوعی دانشجو را با این شرایط در عمل انجام شده قرار می دهد و دانشجویی که از توان مالی خوبی برخوردار نیست چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

او در خصوص دلیل اصلی برای مخالفت با منع تردد در ساعت ۲۳ در کوی را اینگونه عنوان کرد: اکثر دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه برای رفع نیاز مالی خود ساعات پس از تحصیل را به کار اختصاص می دهند و چون اکثر کلاس های دانشگاه صبح ها است آنها تا ساعتی از شب مشغول کار هستند و این منع تردد برای آنها مانعی بزرگ است.

این دانشجوی ساکن کوی دانشگاه یکی دیگر از مطالبات تجمع دانشجویان کوی را برگزاری زودهنگام انتخابات شورای صنفی با توجه به عملکرد شائبه برانگیز این نهاد دانشگاهی عنوان کرد.

این دانشجو با اشاره به وضعیت نامطلوب خوبگاه های دانشجویان کارشناسی تصریح کرد: در اطراف دانشگاه تهران و حوالی میدان انقلاب خانه ها و آپارتمان هایی را گرفته اند و تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران را در این خانه ها اسکان داده اند. این ساختمان ها معماری خوابگاه را ندارد و تقریبا تمامی آنها با مشکل اسکان مواجه هستند. وضعیت خوابگاه های دانشجویان کارشناسی وضعیتی نامطلوب تر از کوی دانشگاه دارد. در حالی که می توانستند در کوی دانشگاه حرفه ای تر عمل کنند و دانشجویان کارشناسی را نیز در کوی اسکان دهند.

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه به خاطر این که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این تجمع حضور داشتند و از وضعیت دانشجویان کارشناسی اطلاعی ندارند این موضوع را در جزو مطالبات خود قرار نداده اند.