- - https://andisheh-nou.org -

توقف شانزده‌ساله فعالیت مزرعه پرنیان به‌نام خصوصی‌سازی/دو‌ هزار کارگر هنوز سرگردانند

شرکت کرم ابریشم ایران که بیش از دو هراز کارگر داشت در کما به سر می‌برد و در حالی که نمایندگان مجلس هر یک مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند این صنعت ابریشم ایران است که نفس‌های خودش را می‌کشد و تا چند سال دیگر نامی از این شرکت برده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، “شرکت ابریشم ایران” که فعالیت‌های آن در مزرعه پرنیان انجام می‌شود در روستای کوچکی به نام طاهرگوراب از توابع شهرستان صومعه‌سرا در غرب استان گیلان قرار دارد که نزدیک به ۱۶ سال است در کما به سر می‌برد.

نوع فعالیت شرکت ابریشم فصلی است و فعالیت‌های این شرکت در فصول بهار، تابستان و پاییز فعالیت رونق می‌گرفت ولی اکنون مدتهاست که از این رونق خبری نیست.

پیش از این تعداد کارگران فصلی که در مزرعه پرنیان شاغل بودند، نزدیک به دو هزار نفر می‌شد که هر روز با اتوبوس، موتور و ماشین‌های سواری به سمت طاهرگوراب حرکت می‌کردند ولی حالا مزرعه پرنیان به دلیل مشکلات بسیاری که با آن روبروست به مخروبه تبدیل شده و هیچ خبری از جنب و جوش گذشته نیست.

مشکلات شرکت ابریشم ایران از سال ۸۰ آغاز شد که موضوع واگذاری مالکیت آن به استناد به اصل ۴۴ در لیست خصوصی سازی قرار گرفت، اگرچه هنوز مسئله واگذاری مالکیت شرکت ابریشم ایران محقق نشده‌است اما همین اتفاق کافی بود تا مردان و زنان ۱۶ روستای اطراف مزرعه با تولید کرم ابریشم و کسب درآمد خداحافظی و برای تامین معاش به نقاط دیگر کشور سفر کنند .

افرادی هم که هنوز در محله‌های سابق خود مانده‌اند و سرگرم مشاغل دیگرند یا به میوه فروشی مشغولند  و یا روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند.

بر روی شرکت خاک مرده پاشیده‌اند/فقر و بیکاری هر روز بیشتر می‌شود

علی یکی از معدود کارگرانی قراردادی است که تنها برای روشن نگه داشتن چراغ شرکت ابریشم در این واحد تولیدی حضور دارد تا وقتی مشتری احتمالی بیاید و به او بگوید این واحد تولیدی هنوز سرپا است! او در مورد وضعیت کنونی شرکت ابریشم به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ۷ ماه است که حقوقی نگرفته‌ایم و عیدی و سنوات و پاداش‌ها را نیز از سال ۹۴ دریافت نکرده‌ایم. از ۳۰۰ کارگر ثابت که در مزرعه پرنیان کار می‌کردند تنها ۲۲ نفر باقی مانده‌ایم. همه اینجا بلاتکلیف هستیم و می‌خواهیم تا هرچه زودتر وضعیت ما مشخص شود ولی این نگرانی برای کسی مهم نیست.

او ادامه می‌دهد: قبل از هر انتخابات یکی از وعده‌های کاندیداها رسیدگی به وضعیت شرکت ابریشم است اما دیگر کسی به حرف آنها اعتماد ندارد. فقر و بیکاری هر روز بیشتر می‌شود و بسیاری از افرادی که منبع درآمد آنها کارخانه کرم ابریشم بود یا از اینجا رفته‌اند و یا از راه کشاورزی امورات خود را می‌گذرانند؛ مگر یک بیجار (شالیزار) دو هکتاری شکم چند نفر را می‌تواند سیر کند که همه باید به آن اتکا کنند؟

علی اضافه می‌کند: سال‌های قبل که مزرعه پرنیان رونق داشت، در جاده خاکی شرکت جای پارک پیدا نمی‌شد، مینی‌بوس‌ها، موتورها و ماشین‌های باری و سواری که کارگران مدام در آمد وشد بودند،  هر کجا را نگاه می‌کردی کارگران مشغول کار بودند ولی حالا گویی خاک مرده بر شرکت پاشیده‌اند حتی دیگر خبری از ساکنین محلی هم نیست.

این کارگر در مورد آینده این شرکت ادامه می‌دهد: تولید ابریشم مانند استخراج طلا می‌ماند با این تفاوت که تولید ابریشم برعکس معادن طلا انتها ندارد.  خبر قطعی که در مورد آینده شرکت وجود دارد این است که می‌خواهند این شرکت را بفروشند ولی این یک حرف بعید است، چه کسی می‌آید هکتارها زمینی که حتی اجازه تغییر آن را تا ۵ سال ندارد را خریداری کند؟ خریدار احتمالی شرکت اگر برود به همین مقدار زمین خالی بخرد و در آن درخت بکارد درآمد بیشتر خواهد داشت.

علی در پایان با اشاره به فعالیت‌های کنونی شرکت ابریشم می‌گوید: تقریبا می‌توان گفت که فعالیت‌های ما در شرکت تعطیل است. البته فعالیت‌های محدودی داریم، مانند امسال که همه کرم‌ها بر اثر بیماری امحا شدند.

نماینده مجلس همسایه ما بود ولی صدایمان را نشنید

علی‌اصغر یکی از جوانان منطقه است که پدر و مادرش سال‌ها به عنوان کارگران فصلی در شرکت ابریشم کار کردند. او در مورد وضعیت اشتغال جوانان منطقه می‌گوید: صدای ما به جایی نمی‌رسد و هنگامی که هر چهار سال یک بار نماینده مجلس را می‌بینیم و موضوع شرکت ابریشم و بیکاری را به او می‌گوییم. او وعده‌هایی می‌دهد ولی می‌رود تا چهار سال دیگر. از همه جالب‌تر اینکه نماینده دور پیش شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی همسایه ما بود ولی هیچ‌کاری برای ما انجام نداد و حتی به حرف ما گوش نکرد.

او ادامه می‌دهد: هنگامی که این شرکت دایر بود ما در کل منطقه مشکل بیکاری نداشتیم ولی حالا هر یک از دوستان برای کار به یک نقطه از کشور می‌رود و برای ماهی یک میلیون تومان درآمد تن به انجام هر کاری می‌دهند. بیکاری من و امثال من شاید چندان مهم نباشد اما صنعت ابریشم حکم بخشی از ثروت ملی را دارد و نمی توان دیگر نگران آن نبود.

شرکت کرم ابریشم یکی مثل سایر کارخانه‌های تعطیل شده/ همچنان ناگزیر به تعدیل هستیم

مهدی پورحسین، سرپرست شرکت تقریبا تعطیل کرم ابریشم در مورد وضعیت کنونی شرکت ابریشم به خبرنگار ایلنا می‌گوید: بحث اول این است که چرا وضعیت شرکت کرم ابریشم برای شما جذاب شده است؟ این همه شرکت در کشور تعطیل شده چرا از آنها خبر نمی‌گیرید؟

او در مورد وضعیت کنونی شرکت ابریشم که زندگی هزاران روستایی منطقه را تحت شعاع قرار داده است، ادامه می‌دهد: شرکت بحث اداری خودش را دارد مانند همه شرکت‌ها، مشکلات این شرکت احتیاجی ندارد که به داخل رسانه‌ها آورده شود و در روزنامه‌ها نوشته شود.

وی در مورد اینکه شرکت ابریشم پیش از این کارگران بسیاری داشته است و اکنون بسیاری از آنها بیکار هستند خاطرنشان می‌کند: شرکت بودجه‌ای دریافت نمی‌کند و باید خودش کار کند تا هزینه‌های خودش را بپردازد و در مورد جذب نیرو نیز باید گفت چون شرکت ابریشم ایران در فهرست واحدهای مشمول ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفته است نمی‌تواند نیرو جذب کند.

او ادامه می‌دهد: شرکت بدهی‌ها و مطالباتی دارد که در حال پیگیری آنها هستیم. ما بودجه‌ای نداریم که کارگر جذب کنیم زیرا شرکت در حال واگذاری است. حتی توان نگهداشت همین نیروهایی باقیمانده را هم ندارد و برای واگذاری بهتر است جمعیت باقیمانده بازهم تعدیل شوند، شما این موضوع را با نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان شهرستان دنبال کنید و مشکلی ندارد.

نمایندگان قبلی انجام وظیفه نکردند/ بیش از ۲۰ بار راجع به شرکت کرم ابریشم تذکر دادم

کاظم دلخوش، (نماینده شهروندان صومعه‌سرا، شهرستانی در غرب استان گیلان) که وضعیت کنونی شرکت ابریشم را به گردن نمایندگان پیشین می‌اندازد، در مورد وضعیت کنونی شرکت کرم ابریشم به خبرنگار ایلنا می‌گوید: وضعیت کنونی شرکت کرم ابریشم که حدود دو هزار کارگر داشت در سال ۸۰ به دلیل عدم مسئولیت پذیری نماینده وقت شهرستان صومعه‌سرا دچار بحران شد. بحرانی که بعد از گذشته ۱۶ سال کسی نمی‌تواند روند نیمه تعطیلی شرکت ابریشم را تغییر دهد.

او ادامه می‌دهد: صنعت ابریشم خاصه این شهرستان است و اگر این شرکت در حال حاضر پابرجا بود ما در روستا‌های اطراف طاهرگوراب مشکل بیکاری نداشتیم و همچنین می‌توانستیم یکی از قطب‌های تولید ابریشم باقی بمانیم.

این نماینده مجلس در مورد فعالیت‌هایی که برای بازگشایی این شرکت انجام داده است خاطرنشان می‌کند: در مجلس بیش از ۲۰ بار برای مشخص شدن وضعیت شرکت کرم ابریشم تذکر دادم و همچنین وزیر سابق صنعت را به شهرستان آوردیم تا شاید سرمایه‌گذاری را جذب کنیم ولی هرکاری که انجام داده‌ایم بی‌نتیجه بود و موفق نشدیم این صنعت را دوباره راه اندازی کنیم.

گزارش: سیاوش پورعلی