- - https://andisheh-nou.org -

سفر وزیر نفت عربستان به عراق برای گسترش روابط سیاسی- اقتصادی

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی در سخنانی که در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی بغداد ایراد گفت که همکاری های عراق و عربستان باعث گردیده که ثبات و آرامش در بازار نفتی ایجاد شود.

به گزارش رویترز، وزیر نفت عربستان اولین مقام سعودی است که پس از چند دهه، در بغداد سخنرانی کرده است. عربستان و عراق از سال 2015 تلاش برای ایجاد روابط بهتر و تنش زدایی را آغاز کردند. روابط عراق و عربستان از هنگام حمله عراق به کویت تا چندی پیش تیره بود.   با حمله آمریکا به عراق که منجر به سرنگونی صدام شد این روابط همچنان تیره ماند اما باعث گردید که نفوذ ایران در عراق گسترش یابد.

هدف عراق از گسترش روابط با عربستان، ایجاد بسترهای لازم برای رشد اقتصادی می باشد اما عربستان مصمم است از این طریق، از نفوذ ایران در عراق بکاهد. زمینه های دیدار وزیر نفت عربستان قبلا فراهم شده بود.الفالح و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، قبلا ملاقات هایی رابا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، مقتدا صدر و حکیم از رهبران گروه های شیعی در عراق انجام داده بودند. عربستان و عراق از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک به شمار می آیند.بر اساس گزارش رویترز، وزاری نفت عربستان و عراق موافقت کردند  اقداماتی را به عمل آورند تا از تولید اضافه نفت خودداری شود تا از این طریق به افزایش قیمت نفت کمک شود.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان خواستار افزایش همکاری های اقتصادی از سوی دو طرف در تمامی زمینه ها گردید  و اعلام کرد عربستان آماده است زمینه ها و امکانات آن را فراهم آورد. در ماه گذشته دو کشور اعلام کردند در صدد هستند گذرگاه مرزی اعرار را که از سال 1990 تاکنون بسته بوده را دوباره بازگشایی کنند.